Monday, January 17, 2011

Age 30 and dot..dot..dot..

I turn 30 this year. Itu adalah pengakuan jujur aku during conversation dgn boss today on the way balik dari meeting. She asking why i haven’t sit for my Part 3 (professional exam) yet. Semantara x kahwin lg or have any other commitment, now is the right time to take the exam.

Bila kenang balik masa lalu, selepas graduate dulu mmg aku ada semangat yg berkobar-kobar utk jadi arkitek. Tetapi selepas itu, selepas didn’t get the job yg aku expected plus the psycho from the boss, i get frustrated. Selalu tukar2 keja, xde semangat especially dgn boss yg psycho..pernah buat aku give up dlm bidang architecture. Sampai at one time, aku buat decision utk berenti kerja walaupun x cari kerja lain lagi. Memang tindakan yg nekad. Memang betul2 down time tue. Time tu aku dok terfikir utk turn 360 degree drpd bidang yg aku buat sekarang. Tapi bila bercuti sebulan lebih, aku terfikir balik..inilah bidang yg aku ada kelebihan dari segi ilmu dan skill. Rasa sayang pula nk tinggalkan. Tambahan pula waktu belajar dulu bukan sekejap, lama tau..enam tahun. Perumpamaannya kalu kawin, dpt anak, anak dah sekolah tadika tau..hehe..

So, aku search balik job at architect firm. Alhamdulillah dapat keja yg skrg ni. Next month dah 2 tahun aku bekerja di sini (Dulu aku pernah tanamkan keyakinan 1 ari nnti aku akan dpt keja yg aku suka juga). Walaubagaimanapun masih belum bergerak or ada inisiatif utk mengambil part 3. Maybe aku nie cepat confius (yes, mengikut perkiraan tarikh lahir, mmg nombor aku cpt confius). Sbb kadang2 aku kurang confident dgn kemampuan (walaupun hakikatnya aku dapat rasa banyak peningkatan dari segi pengurusan masa, pengetahuan dan komunikasi sepanjang bekerja diisini). Kadang- kadanag aku masih mencari bidang yang sesuai untuk aku. Risau juga, kalau terbuang banyak masa sepanjang proses mencari tu.

Perbualan dgn Puan (my boss) tadi buat aku tersedar.. Rasanya cukup-cukupla mencari tu. Fokus apa yang ada didepan mata dulu. Then baru fikir apa lagi yg kita nk archieve. Memang dalam hidup kita kena sentiasa ada target. Capai satu target then set target yg lain pula. Setengah org x dapat capai apa yg di target sebab byk sangat benda yg ditarget sampai hilang focus. Maybe akan dapat capai..tapi prosesnya agak lambat la.

So, key word nye disini “TARGET” and “FOCUS”..

Apa target aku utk umur 30 tahun ini?...Write it down and make myself clear about that.. Kalu kena tengok tiap2 ari, xpe biarkan. At least kita aware dengan apa yg kita nk capai kan.

So, apa lagi..let start the step now!

No comments:

Post a Comment