Monday, December 19, 2011

SUMMER TRIP 2011: Day 3

Day 3: London & Barcelona

Alhamdulillah, dah masuk hari ketiga kami berkelana. Hari nie plan cuma nak pergi beli souvenir dkt Bayswater. Idlan kata souvenir dkt sana murah sikit.

Pagi sebelum ke Bayswater, kami ke post office sekejap. Kemi nk post bag2 longchamp yg dibeli semlm ke Loughborough (rumah Maya, destinasi terakhir kami nnti sblm pulang ke m’sia). Risau jugak nk bawak beg2 mahal, org punya pulak tu ke destinasi2 kami seterusnya. Perjalanan masih jauh lagi..

Dari Finchley Station, kami naik train ke Queensway. Then jalan kaki hingga ke Bayswater. Sempat jugak usha tempat naik easy bus ke airport nanti yang terletak berdekatan Bayswater.

Souvenir dkt London nie xdela murah sangat (slps diconvert ke rm). Paling murah kitaorg boleh dpt fridge magnet 3 for 5 pound (lebih kurang 1 fridge magnet dlm rm 7- rm8)..huhu, mahal kan (utk budget traveller mcm kami nie la). Tapi beli jugakla sikit utk kenang-kenangan diri sendiri dan diberi kpd kwn2 and family.

Disebabkan kesuntukkan masa, niat utk ke notinghill street (lokasi cerita notinghill) terpaksa dilupakan. Portobello market yg terkenal dkt situ pun x dpt pergi sbb market tu Cuma ada time weekend je. Xpela, insyAllah..ada rezki next time..hehe

Sblm balik semula ke London stay, kami sempat beli Taza kebab di Bayswater. Menurut Lin (owner London stay), taza kebab antara kebab terfamous and sedap di London.. Betul, x tipu..mmg sedap;)

Slps solat zohor, and siap packing..kami bertolak balik ke area Bayswater, utk naik bus easyjet ke stansted airport. Flight ke Barcelona depart pukul 18.05. Kami menaiki flight easyjet, low cost flight, mcm air asia juga. Cuma FA dia mmg sempoi dari segi penampilan, ada yang x make up langsung and pakai spec. Apa2 pun, layanan depa tetap bagus.

Perjalanan ke Barcelona dari London stansted mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami tiba di El Prat Airport pukul 8 lebih, time matahari nk terbenam, mmg cantik dgn langit warna purple jingga.

From airport, kami ambil airport shuttle betul2 dkt dpn terminal ke universitat, dimana terletak hotel kami, Pelayo Guest House. Mmg best hotel nie (100% recommended), location strategic- walking distance to la rambla street, senyap waktu mlm, and biliknya pun ada balcony and pantry..best! Mlm tu kami berehat2 je dlm bilik, memasak bekal2 yg dibawa dr M’sia (nk reducekan beban bag..haha)..Ok, esok nk menakluk Barcelona pulak..zzz.

1. so good that you have travelled far .. jauh berjalan, luas pemandangan :-D

2. Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang memberi kesihatan, rezeki dan perlindungan sepanjang bermusafir. Kembara untuk melihat kebesaranNya;)